Týdenní roadtrip Portugalskem

května 23, 2019

Portugalsko je jedno z mnoha míst, o kterém jsem žvanila už nějakou dobu. Před X lety mě totiž nadchla reklama na surfařský kurz (já?! haha), kde figurovaly úchvatné, písečné a liduprázdné pláže, a ze všech záběrů sálala neskutečně pohodová atmosféra. Pak mi teda došlo, že vlastně nemám ráda vodu a surfování pro mě asi nebude úplně ideálka, ale i tak sen o Portugalsku v mé hlavě už zůstal. Díkybohu! V roce 2015, jsme si udělali v rámci našeho výletu na Azorské ostrovy půldenní stopover v Lisabonu a tím to bylo zpečetěno. Musíme se vrátit! Jinak jasně, že jsou Azory také součástí Portugalska, ale to je zase jiná pohádka, o které se můžete dočíst ve starším článku Portugalská perla - Azory.

Pro větší zkoumání pevninského Portugalska jsme si nakonec vyhradili celý týden v březnu, ale ani to zdaleka nestačilo. Nějaká místa jsme prostě museli i pro tentokrát oželet, takže možná ještě není všem dnům v Portugalsku konec a někdy projedem i ten zbytek :)

Měli jsme neskutečné štěstí na počasí a za celou dobu jsme neviděli ani kapku deště, zato sluníčka jsme si užili do syta. Samozřejmě i za cenu prvních spálenin roku 2019... v březnu... ale u nás nic divného. Pravidelně totiž zapomínáme opalovák, asi abychom si pak na nějakém konci světa koupili to nejmenší balení (aby prošlo do příručáku) za tu nejvyšší možnou cenu a vykompenzovali tak to, co jsme ušetřili na letenkách. Druhá věc je ta, že ho kupujeme až druhý den, tedy až po tom, co jsme spálený jak ty dva dementi a hodil by se nám spíš panthenol. No nic, prostě se nebojte jet mimo sezónu, i tak může být pěkně a radši se přesunem k těm letenkám.


Letenky

Spojení ČR a Portugalska není žádný zázrak. Nebo takhle, jde to snadno, pokud je vám to fuk po finanční stránce. Přímo z Prahy létají v podstatě jen 2 společnosti, které obsluhují 3 nejhlavnější portugalské uzly - Lisabon, Porto a Faro:


Pokud vám to tak úplně jedno není, a radši byste trochu pošetřili, mrkněte na odlety z okolních letišť. My jsme konkrétně využili Ryanair linky Norimberk - Porto, přičemž jsme za letenku platili jen 1060,- Kč/os./zpáteční. Pro Moraváky by určitě připadala v úvahu i další odletová místa: Krakow - Lisabon/Porto (Ryan) nebo Vídeň - Lisabon/Porto/Faro (Ryan) nebo Vídeň - Lisabon (Wizzair). Samozřejmě není problém letenky i jakkoliv nakombinovat tak, aby vám to vyhovovalo finančně i časově.


Itinerář

Tak a teď, kam vlastně chcete přiletět? Co chcete vidět? To bude zkrátka základ, který je třeba si ujasnit. I když je Portugalsko relativně malý stát, k vidění je spousta zajímavých míst, která jsou samozřejmě rozeseta všude možně. Málokdo chce minout hlavní město Lisabon, ale na druhou stranu se nechce vzdát ani proslulého Porta. Navíc by se člověk rád alespoň na chvíli natáhl na jedné z mnoha vyhřátých písečných pláži, které nabízí jižní oblast Algarve. A to jsou samozřejmě jen ty hlavní "must see". Jak to všechno ale skloubit dohromady a nezbláznit se?

Jak už jsem zmiňovala, my jsme přiletěli do Porta (článek Zamiluj si Porto!), takže v plánu bylo, že si hned na letišti půjčíme auto a vydáme se směrem k Lisabonu. Zastávky na této trase jsme museli značně zredukovat, ale něco jsme z toho nakonec vykřesali. Na západním pobřeží jsem původně měla vyhlídnutou Rybářskou stezku, ale když už máme to auto, byla by škoda ho nechat několik dní jen tak odstavené, navíc za cenu toho, že nestihneme další místa v této oblasti. Ze stezky jsme tak absolvovali alespoň jeden úsek a poté pokračovali dál do Algarve, kde jsme strávili několik krásný prosluněných dnů. Kvůli úspoře času, ale i peněz (benzín + poplatky za dálnice), jsme se rozhodli vrátit auto už ve Faru, odtud přeletět (za 250,- Kč!) do Porta a poslední dny věnovat tomuhle příjemnému městu.

Co jsme stihli v jednotlivých dnech (záchytná/přespávací místa):


DEN1
přílet Porto, půjčení auta
Aveiro

DEN2 
Tomar
Cabo da roca

DEN3 
Sintra
Lisabon

DEN4 
Villa Nova de Milfontes
Rybářská stezka

DEN5 
Algarve

DEN6 
Algarve
vrácení auta ve Faru, přelet do Porta

DEN7 

DEN8
Porto
odlet směr Norimberk



Půjčení auta

Výběru autopůjčovny jsme tentokrát věnovali více času než obvykle. Ne proto, že by jich snad bylo v Portugalsku málo, to vůbec ne, ale skoro všechny nabízejí auto jen s určitým limitem ujetých kilometrů. S naším itinerářem bylo jasné, že nějakých 300 km nám rozhodně stačit nebude. To bychom nedojeli ani do Lisabonu :) Druhá věc - potřebovali jsme auto vrátit jinde (ve Faru), za což se u většiny autopůjčoven také připlácí. Takže po neustálém porovnávání a pročítání podmínek jednotlivých půjčoven nám vyšel nejvýhodněji Sixt, u kterého se nepřiplácelo ani za neomezené km, ani za vrácení na jiném místě. Bylo to trochu paradoxní, protože Sixt je většinou jednou z těch dražších autopůjčoven, ale s těmito podmínkami nám to na 6 dní vyšlo na zhruba 2 500,- Kč. Zkuste i vy trošku pohledat viz. zde.


V souvislosti s autem vám ale rozpočet (a hlavu :D ) zatíží ještě jedna věc - poplatky za dálnice. V Portugalsku mají totiž dva systémy výběru mýtného. Zkráceně starý a nový. Starý s klasickými mýtnými brankami, u kterých musíte zastavit a zaplatit hotově nebo kartou. Nový systém automaticky snímá SPZ při projetí daného úseku. V tomto případě pak musíte do několika dnů částku uhradit někde na úřadě nebo na poště... tady už jsem týpka za přepážkou přestala poslouchat :) V půjčovnách totiž mají chytrou krabičku, která je nainstalovaná na autě, a která bude snímat všechny vaše průjezdy. Musíte však rovnou předložit kreditní kartu, aby se z ní po vrácení auta dala strhnout celková částka za využití dálnic.

S tímto zařízením pak vypadají průjezdy mýtnic následovně:  novými brankami jednoduše projedete, u starých si musíte kontrolovat, do kterého pruhu vjíždíte. Vás budou zajímat pruhy, které jsou označené zeleným V = Via Verde (většinou jeden nebo dva). Musíte před nimi zpomalit a pak projedete stejně hladce jako v předchozím případě. I za cenu příplatku za to tahle krabička rozhodně stojí. Lepší než se nervovat kudy jet/nejet nebo co, kdy, a kde zaplatit. A na kolik nás tedy vyšlo auto celkem?

Renault Clio, najeto 1023 km
  • samotné půjčení auta se spoluúčastí - 2 520,- Kč
  • krabička na mýto - 290,- Kč 
  • projeté mýtné - 1 270,- Kč
  • projetý benzin - 1 260,- Kč

Naladíme si nějaké portugalské rádio, kde hrajou stále dokola dohromady pět šest písniček, takže nám to brnká na nervy hnedka druhý den... ale vlastně dovolenááá, podíl myšlení minimální, takže si prozpěvujeme jak dva idioti, loket z okna a valíme to směrem na Lisabon! Po dálnicích to poměrně sviští, naštěstí nejsou v tak otřesném stavu jako ty v ČR. Ono ještě aby jo za ty prachy :) Z úseku Porto-Lisabon bylo těžké vybrat jen pár míst, ale víc jsme se zdržovat nemohli. Nakonec volba padla na Aveiro a Tomar.


Aveiro

Údajně se tomuto městečku přezdívá portugalské Benátky, ale pozor! Nemějte prosím žádná přehnaná očekávání. Maličké centrum protíná jeden vodní kanál, po kterém dlouhé lodě moliceiros, připomínající benátské gondoly, vozí turisty. Toť k té podobnosti s Benátkami. Abych nebyla tak přísná - na hlavní kanál se napojují ještě dva menší (i tak žádné Benátky, ok?), a zajímavostí je, že voda v nich je slaná. Aveiro totiž leží jen kousek od moře a místní díky této výhodné poloze stahují z mělkých jezírek kvalitní mořskou sůl. Koho by to zajímalo může jít dokonce i na prohlídku těchto solných pánví - viz. Salinas Aveiro.


Aveiro má jediné štěstí, že výjev okolo kanálů je značně fotogenický, takže určitě nešlápnete vedle, když se tady zastavíte také. Nábřeží lemují barevné domečky, a když se vydáte do postranních uliček, snadno narazíte na nějakou příjemnou kavárnu, kde si můžete v klidu posedět. Při plánování ale počítejte s tím, že víc jak půl den se tady nemá smysl zdržovat, opravdu toho k vidění moc není.

noční Aveiro

zdroj: Booking.com
TIP: na další barevné domky si musíte kousíček popojet do Costa Nova. Když vidím fotky, vybavím si Painted Ladies v San Franciscu, jen tyhle portugalské jsou namalované mnohem výrazněji :)

My už jsme sem bohužel nezajížděli, protože už byla tma a nic bychom neviděli. Ubírali jsme se směrem k Tomaru a cestou přespali v Hotelu Rota Malhoa (900,- Kč se snídaní), ale pokud byste chtěli zakempit už v Aveiru (nebo Costa Nova), mrkněte na tato ubytka:

  • V Aveiru je větší výběr různých cenových kategorií - můj favorit co se ceny/kvality týče je rozhodně tenhle: Casa Amarela - krásný nový apartmán s balkónem přímo v centru za cca 1100,- pro dva
  • + Costa NovaVarandas da Ria - pěkný pokojíček kousek od moře, i se snídaní za cca 1900,- Kč


Tomar

Praça da república
Tady jsem naopak neměli očekávání vůbec žádná a byli jsme jen příjemně překvapeni. Tomar totiž ukrývá jednu z nejvýznamnějších staveb Portugalska - Convento de Cristo = Klášter Řádu Kristova. Jedná se o rozlehlý komplex, který po sobě zanechal Řád portugalských templářů, a který se nyní tyčí nad městem. Od roku 1983 je dokonce zapsaný na seznamu památek UNESCO a jeho návštěva rozhodně stojí za to. Čeká vás velice příjemné pokoukání a mimo sezónu dokonce i naprosté minimum lidí. Klidně zde můžete strávit více času než v celém Aveiru :)


Přímo u areálu je parkoviště, ale je docela maličké, takže bych se na něj vůbec nespoléhala. Pod kopcem stojí nově postavený parkovací dům, ale kolik se platí, netuším. My jsme auto nechali ještě na druhém břehu řeky Nabão, kde se dalo sehnat i bezplatné parkování. Tomar je malé město, takže není problém odtud dojít pěšky přes náměstí Praça da república až ke Convento de Cristo.

Právě v těchto místech se zrodila posedlost jménem azulejos! Kachličky. Všude. Mají různé barvy a pokrývají fasády domků, ale najdete je i v interiérech, protože v létě dokážou udržet v domě přijatelnou teplotu. Někde jsou poskládané dokonce celé obrazy a mozaiky, většinou z typicky modrobílých kachliček, a tvoří hotová umělecká díla. Rázem jsem si začala připadat jako v koupelně... a Pepovi taky nejspíš připadalo jako bych byla v koupelně, protože jsem si začala všechny kachličky fotit. No a trvalo mi to... asi jako klasická dámská minutka v koupelně :)


Co se týče samotného Klášteru Řádu Kristova, vstupné pro dospělého vás přijde na 6 €, ale to nejaktuálnější info získáte na ofiko stránkách viz. zde. Jeho založení se datuje kolem roku 1160, kdy původně sloužil jako templářská obranná pevnost. Klášterem se stal až počátkem 14. století poté, co byl templářský řád zrušen. Za dobu svého fungování prošel komplex mnohými úpravami a přístavbami, a stal se tak jakýmsi mixem různých architektonických stylů (romantismus, gotika, manuel, renesance, manýrismus a baroko). Finální podoba kláštera má několik pater a celá stavba je neskutečně členitá. Přiznávám, že jsme se několikrát ztratili :)


pokračující dlaždičkové šílenství:


klenot kláštera - Manuelské okno:


Charola = královo soukromé oratorium:


akvadukt a zahrady


Pokud byste se chtěli v Tomaru zdržet, ochutnejte např. typické portugalské cozido, které místní restaurace hojně nabízejí. Jedná se o směs dušeného masa, hlavně hovězího a vepřového, které se servíruje spolu s dušenou zeleninou, bramborami nebo rýží a často i s nějakou klobásou. Prostě od dietního jídla je to na hony vzdálené :) Jestli vám to vyjde na večeři, klidně tu můžete rovnou i přespat, protože ubytovacích kapacit je v Tomaru dostatek, např.:



Rovnou můžete pokračovat k dalšímu článku, ve kterém se dozvíte o těch nejlepších místech v Lisabonu a přilehlém okolí. Samozřejmě i s odkazy na jednotlivé atrakce a tipy na ubytování - viz TOP 5 Lisabon a okolí.

Další články z Portugalska:


Pokud vám tyto informace pomohly ušetřit trochu času nebo peněz nebo obojího, můžete mě třeba "pozvat na kafe" a přispět tak na provoz Vorvaně :) číslo účtu / QR kód: 1257951017/3030




Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.