Sardinie: co se dá stihnout za týden?

května 08, 2024

Na tuhle dovolenou určitě jen tak nezapomeneme, samozřejmě myšleno v dobrém. Byla totiž první, kterou jsme strávili v kompletní vorvaní sestavě - s Ninou (3,5r) i Jonášem (6m), z čehož většina lidí vyvodila, že se vykydneme někam do hotelu a z něj pak uděláme pár výletů. Vlastně jsem tuhle myšlenku v hlavě i několikrát protočila, ale... tak nějak převládlo moje dobrodružnější já :)

Sardinii jsem se rozhodla věnovat rovný týden, hned na letišti jsme si půjčili auto a během těch 7 dnů objeli, co se dalo. Rovnou prozradím, že pokud chcete objet celý ostrov, rozhodně to nebude stačit... a nebude stačit ani 14 dní. Sardinie je totiž fakt veliká a přejezdy jsou kvůli mnohdy hodně klikatým silnicím poměrně dlouhé. Nicméně pokud nemáte moc vysoké ambice, třeba pokud s sebou máte 2 děti :), a vyberete si jen určité části ostrova, stihnete toho opravdu dost. Více popíšu v sekci itineráře níže.

Ještě si dovolím podotknout dvě věci, které velmi úzce souvisí s tím, že vyrážíme v DUBNU. První z nich je samozřejmě počasí a jeho jarní nestálost. Původně byla totiž předpověď docela optimistická - cca 25-28 °C, reálně však přišla do Evropy studená fronta a ani Itálie nezůstala ušetřena. Sice jsme neoblíkali zimní bundy a neoškrabávali auto jako tou dobou v ČR, ale teploměr se přes dvacítku přehoupnul jen několikrát a často bylo dost větrno. Většinu času jsme si vystačili s mikinou, někdy jen tričkem, takže tak jako tak za nás spokojenost. To, že se nejedeme koupat, jsme věděli :) Druhou věcí jsou pak mimosezónní ceny, což bylo znát zejména u ubytování či půjčení auta. Počítejte s tím, že pokud pojedete červenec / srpen, ceny za tyto položky budou několikanásobné.

Letenky

Už samotná doprava na Sardinii se může dost prodražit, zvlášť jestli se budete zaměřovat pouze na odlety z Prahy, odkud létá ČSA a Smartwings. Samozřejmě za raketu, když nebudete mít zrovna štěstí na nějakou akci. Doporučuji porozhlédnout se po odletech ze sousedních států společnosti Ryanair. Výhodou může být i fakt, že na Sardinii se nachází rovnou 3 větší letiště - Cagliari na jihu, Alghero a Olbia na severu - takže pravděpodobnost, že chytnete nějaké levné kousky, je poměrně velká.

• Cagliari - Vídeň / Norimberk
  • Alghero - Bratislava / Katowice
  • Olbia - Vídeň

Já osobně letenky kupovala se zhruba tří měsíčním předstihem přes Ryanair z našeho oblíbeného Norimberku a přílet do Cagliari. Komplet jsem za ně zaplatila 5450,- Kč = zpáteční pro 2 dospělé, 1 dítě, 1 kojenec do dvou let + příplatek za Pepovo výběr sedačky v letadle, za což jsem platila vůbec poprvé, ale tak nějak jsem si nelajzla hned první let trávit sama s oběma :) Za zavazadla jsme samozřejmě neplatili nic, sbalili jsme se do příručáků, viz tento článek. Jonymu jsem se rozhodla vzít navíc kočárek a autosedačku, obojí je zahrnuto v dětské letence a nic se za to nedoplácí.

Půjčení auta

To, že budeme půjčovat auto, bylo jasné od prvopočátku. S dětmi je pro nás ideální popojet kdykoliv kamkoliv podle nálady zúčastněných, počasí a dalších faktorů. Navíc oba dva se při přejezdech mohli pěkně vyspat, takže volba byla jasná. Po klasické porovnávačce půjčoven jsem jako nejvýhodnější vybrala kategorii většiho auta u společnosti ITALY CAR RENT. Vyzvedávali jsme ihned na letišti a vše proběhlo naprosto bez problémů. Reálně jsme vyfasovali Opel Crossland a týdenní půjčovné se spoluúčastí nás přišlo na 3100,- Kč (depozit 900 €) + 1800,- Kč autosedačka pro Ninu, Jonymu jsme vezli vajíčko z ČR. Další poplatky spojené s autem:

• benzin - 2800,- Kč
  • parkování - platili jsme pouze jednou v Cagliari, celkem 1,70 €. Nicméně v sezóně budete muset počítat s většími částkami, jelikož parkovací automaty se nachází i u mnoha pláží (v dubnu byly totiž ještě mimo provoz).
  • mýtné - na Sardinii žádné placené úseky nejsou

Řízení na Sardinii - najeli jsme cca 1000 km bez sebemenšího problému. Jasně pořád se jedná o Itálii, takže nedodržování rychlosti je standard, stejně tak občasné troubení, ale oproti jiným italským regionům to byla velmi poklidná jízda. Provoz úplně minimální (pravděpodobně vlivem mimosezónosti), a ani ve větších městech jsme se nikde nezasekli. Pozor si snad dejte jen na již zmiňované klikaté silnice plné zatáček, zvlášť pokud máte citlivější žaludek a v autě se vám dělá zle.

Ubytování

Každou noc jsme trávili na jiném místě, takže... moc jsme nevybalovali :) Kvůli pozdnímu příletu jsem na poprvé vybrala hotel cca 15 minut jízdy od letiště (Hotel Santa Gilla), zbytek ubytování byl spíše typu bed and breakfast, kde jsme vždy byli jedinými hosty, což bylo super. A super byly také dubnové ceny, jelikož náš rozpočet se pohyboval mezi 63 a 80 € na noc se snídaní. Jedinou výjimkou bylo nocování v agriturismu, k čemuž se ještě vrátím v další sekci, nicméně naše konkrétní ubytka uvedu v itineráři.

Vše jsem rezervovala s předstihem přes booking.com a úplně se všemi jsme byli nadmíru spokojeni, můžeme je tedy s klidem doporučit dál. Jestli uvažujete o cestě na Sardinii v sezóně, ubytování řešte ihned po letenkách. V letních měsících je totiž většina vyprodaná... jo a taky o mnoho dražší.

Jídlo

A co by to bylo za výlet bez ochutnání místní gastronomie? Jasně, že si dáte pizzu a těstoviny, ale sardinská kuchyně má i mnoho svých specifik. Zkuste třeba typické těstoviny fregola nejčastěji servírované s mořskými plody či rybí kaviár zvaný bottarga. Skvělé jsou i culurgiones = těstoviny plněné brambory a sýrem. Určitě se setkáte s různorodou nabídkou sýrů (nejtypičtější asi pecorino a ricotta) a chleba (např. pane carasau = tenoučké placky). Krom zmrzky ze sladkostí ochutnejte třeba ještě mandlové kuličky gueffus, za mě teda dobrý :)

Sardinské speciality by vydaly na samostatný článek, ale to si jednoduše vygooglíte. Pokud si libujete v ochutnávání, tak bych vám poradila, abyste vyrazili do nějakého místního AGRITURISMA. Na ostrově je jich mraky a co hlavně: nabízejí menu o několika chodech z místních zdrojů, což je skvělá příležitost, jak během jedné věčeře vyzkoušet typické regionální ňamky. Já vybrala Agriturismo Pedru Caddu, kde jsme byli fakt moc spokojeni. Pro představu nás kompletní večeře přišla na 30 €/os. + 10 € za Ninu, rozhodně to ale za to stálo.

V souvislosti s jídlem bych ještě upozornila na jednu věc, a to je otevírací doba restaurací. V echt turistických oblastech to asi nebude takový problém - např. v Cagliari se něco otevřeného (i kdyby jen kebab) dalo najít i odpoledne, ale na naší trase viz níže jsme tyto situace řešili denodenně. Většina podniků má otevřeno 12-15 hod. (plus mínus půl hodina), a pak znovu otevírají až cca v půl 8 večer, což už se nám v rámci uspávání dětí tak úplně nehodilo. Takže jsme se soustředili na to, abysme stihli obědové okénko, a věčeři jsme si několikrát raději obstarali předem.

Náš itinerář

Řeknu vám, byl to boj sladit to dohromady - vyvážit dospěláckou a dětskou zábavu, památky a přírodu, zkoordinovat přejezdy tak, aby se děti stihly prospat, najít ubytka tam, kam bychom asi tak zhruba mohli daný den dojet atpd.. Nakonec se mi to ale povedlo!

Mým cílem bylo vyhnout se té nejturističtější oblasti = Smaragdovému pobřeží (Costa Smeralda) na severu. Jako další jsem vyškrtla východní pobřeží, kde se sice v zálivu Orosei nacházejí jedny z nejkrásnějších pláží Sardinie (Cala Luna či Cala Goloritze), ale jít k nim X km dolů a zpět nahoru se dvěma kousky? Ne, díky. Z toho samého důvodu jsem oželela i vyhlášené výletní cíle jako třeba Neptunovy jeskyně a soutěsku Gola di Gorropu, a další výšlapy v horských oblastech. Přece jen jsem nás nechtěla zničit, ale vzít tuhle dovolenou spíše v poklidu... tzn. kavárny kompenzovat dětskýma hřištěma atd. :) V rámci časové tísně odpadly i přejezdy na ostrovy Sant ´Antioco, La Maddalena a Asinara. No a teď co vlastně zbývá?

Z Cagliari se vydáváme na západ, který mi zkrátka přišel méně profláklý a tím pádem v mých očích atraktivní. Začínáme parádními výhledy na úseku Chia-Teulada a omrkneme pozůstatky těžebního průmyslu na Sardinii. Uděláme si malou zajížďku na poloostrov San Salvatore di Sinis a odpoledne už obdivujeme krásné barevné domečky v Bosa. Z měst nás ještě nadchne Castelsardo se svými úzkými uličkami, odkud pak vyrážíme k nejsevernějšímu bodu naší cesty - zátoce Li Cossi. Dále naše kroky směřují na horu Monte Ortobene, abysme se taky pokochali nějakým tím výhledem z výšky. Následně nabíráme směr Nuoro a projíždíme turisticky velmi odlehlou vnitrozemskou oblastí až zpět do Cagliari, kde ještě celkem neplánovaně (kvůli počasí) trávíme odpoledne před odletem.

DEN1

večerní přílet Cagliari, půjčení auta

DEN2

Nora
Chia-Teulada

DEN3

Laveria Lamarmora
Spiaggia Porto Flavia, Cala Domestica

DEN4

San Salvatore di Sinis
Tharros, Spiaggia Is Arutas
Bosa

DEN5

Butterfly House
Castelsardo

DEN6

Cala li Cossi
Cascata di Triulintas in Martis

DEN7

Monte Ortobene
Nouro
Biru´e Concas

DEN8

Aymerich Park
Barumini
Cagliari
vrácení auta, odlet domů

Za lepšího, ne tak větrného, počasí by to sice mohlo být ještě o krapet lepší. Třeba Nina by si s pískem (a vlnama) vyhrála o něco víc, ale to zkrátka není nic, co by se dalo ovlivnit. Itinerář bych tak jako tak nechala takto, protože do sebe všechno hezky zapadalo, mohli jsme si užít chvilky spolu a dokonce jsme některé dny stihli i to kafe :) Sardinie je krásně zelený ostrov, který rozhodně má co nabídnout na všech frontách. Ať už jste příznivci váleci nebo akčnější dovolené, tady si každý najde to svoje. Navíc mě opět nadchnul italský přístup k dětem, kdy se na oba dva neustále někdo usmíval a cukroval. Člověk by neřekl, jak takový úsměv dokáže někomu zlepšit den... Jonášovi teda určitě, ten s melodickou italštinou úplně roztával :D

Kdyby vás v tuto chvíli zajímalo něco konkrétního, neváhejte mi napsat. Jinak mám v plánu detailněji rozebrat navštívená místa, ale těžko říct, kdy se k tomu dostanu... letos snad ano...

Pokud vám tyto informace pomohly ušetřit trochu času nebo peněz nebo obojího, můžete mě třeba "pozvat na kafe" a přispět tak na provoz Vorvaně :) číslo účtu / QR kód: 1257951017/3030